Iedereen die een auto bezit, heeft het de laatste jaren (misschien zelfs meerdere keren) meegemaakt: een premiestijging van de autoverzekering.
Verzekeraars hebben jaren lang te lage premies gerekend voor hun autoverzekeringen als gevolg van sterke concurrentie. Immers, een verzekeraar die een lage autopremie rekent, staat bovenaan in de (premie)vergelijkingssites en zal door een verzekeringnemer eerder worden gekozen dan een verzekeraar die een hogere premie rekent (en zichzelf hierdoor uit de markt prijst). Door de toenemende schadelast komen verzekeraars steeds vaker niet uit met deze lage premies en lijden hierdoor verlies.
Waardoor neemt die schadelast dan zo toe de laatste jaren? Dit heeft meerdere oorzaken:
Letselschades
Het aantal letselschades in het verkeer neemt steeds meer toe, enerzijds omdat het steeds drukker wordt in het verkeer. Het gebruik van de smartphone in het verkeer is niet meer weg te denken en dit is helaas een hele grote boosdoener als het om de schadeoorzaak gaat.
Maar bijvoorbeeld ook omdat er steeds meer (geluidsarme) electrische voertuigen in het verkeer rijden waar anders op geanticipeerd moet worden. Denk maar aan de elo-bike en de speedpedelec: ‘Fietsen’ die veel sneller voor je neus kunnen staan dan een gewone fiets, en waarmee dus op een andere manier rekening moet worden gehouden bij deelname aan het verkeer. Want ook al is een speedpedelec wettelijk gezien een motorrijtuig, de bestuurder ervan is minstens net zo kwetsbaar als een gewone fietser.
De letselschadeuitkeringen nemen ook in hoogte toe en smartengelduitkeringen komen ook steeds vaker voor en kunnen dan ook nog eens hoger zijn dan vroeger. Daarnaast is vanaf 1 januari 2019 ook de vergoeding van affectieschade wettelijk geregeld. Affectieschade is schade die men lijdt door het verdriet om de verwonding of het overlijden van een ander. Het wordt gedefinieerd als de immateriële schade van een bijzonder type, namelijk de schade die men lijdt door het verdriet om wat met een dierbare is gebeurd wat ook zal kunnen leiden tot een toenemende schadelast.
Cascoschadeuitkeringen
Anderzijds worden cascoschadeuitkeringen steeds hoger: het wordt steeds duurder om schades aan auto’s te repareren. Auto’s zijn steeds meer voorzien van allerlei technische snufjes, van electrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde buitentemperatuurmeter en dodehoek-detectie tot slimme koplampen die de bestuurder kunnen ‘vertellen’ of zijn auto wel of niet in dat smalle straatje past.
Nog een voorbeeld: vroeger gaf het merkembleem in de grille van de auto aan om welk merk auto het ging. Tegenwoordig geeft het embleem nog steeds aan welk merk auto het vertegenwoordigt, maar in het merkembleem huizen ook allerlei sensoren die te maken hebben met de adaptieve cruisecontrol, sensoren voor automatisch parkeren, er kan een camera in zitten, het signaleert of de auto wel netjes tussen de lijnen op de weg rijdt, ga zo maar door.
Waar vroeger een merkembleem een paar euro kostte, kost dat technische wonder vol electronica nu enkele honderden euro’s. En dat is dan nog maar één klein onderdeel van een moderne auto.
Het is dus niet verwonderlijk dat als er een schade plaatsvindt, de schadeuitkering een heel stuk hoger is dan een aantal jaren geleden. En dat verzekeraars, naast zich bezig te houden met schadepreventieve maatregelen, zich helaas ook genoodzaakt zien de verzekeringspremies af te stemmen op de hedendaagse risico’s.
Opletten!
Van groot belang om de premie betaalbaar te houden, is dat de schadeuitkeringen niet verder stijgen, of liever nog dat het aantal schades wordt verminderd. Hier helpen de electronische rijhulpmiddelen ook aan mee, maar de bestuurder zal toch voorlopig zelf zijn aandacht op de weg moeten houden en zich niet laten afleiden van zijn taak: de auto besturen. Die electronische rijhulpmiddelen kunnen de bestuurder ook zo’n gevoel van veiligheid geven dat de aandacht van de bestuurder verslapt omdat ‘de auto zelf wel oplet’. Gelukkig bieden steeds meer verzekeraars hulp, in de vorm van apps die het rijgedrag monitoren of het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden onmogelijk maken. En hier uiteraard een premievoordeel tegenover stellen wanneer blijkt dat het rijgedrag van de verzekerde aantoonbaar verbetert. Een mooi voorbeeld hiervan is de Rij-Zeker-project van de Vereende zelf!
Auteur:
Gert-Jan Paauw, Specialist Verzekeringstechniek De Vereende