Uitgerekend op de warmste 16 oktober ooit, kom ik op het idee om een blog over winterbanden te schrijven. Per slot van rekening kruipen wij kalender-technisch wel richting de koudere maanden, vandaar.
Een veel gehoorde vraag is of het dragen van winterbanden ongelukken voorkomt. Onderzoek is daar zeker naar gedaan alleen is het natuurlijk heel moeilijk te meten wat op basis van werkelijke cijfers het effect zou zijn geweest indien de auto zou zijn voorzien van winterbanden of juist niet. In ieder geval is er uitgebreid getest op ijs- en sneeuwondergrond en die verschillen zijn significant.
Zelf heb ik het ook eens zelf aan den lijven mogen ondervinden. Tijdens de terugreis van een skivakantie uit Oostenrijk in 2004, reed ik weg en er was werkelijk niets aan de hand. De straten en wegen waren in uitstekende conditie. Ik was echter nog geen 15 minuten onderweg of het begon te sneeuwen. Eerst wat mot maar al snel werd het serieus. Aangezien het heel vroeg in de morgen was (zo rond 04.30 uur) was er nauwelijks verkeer op de weg dus niemand had last van mij en andersom. Toch beet ik mij in de bergen en dorpjes vast aan een voorganger die op zich de sokken er aardig in had. Het was een Oostenrijks kenteken dus hij moest de weg wel kennen, was mijn gedachte. Bij het naderen van een rotonde, minderde hij wel van vaart maar ging er toch met een behoorlijke snelheid op af. Inmiddels waren de wegen witter dan wit en deze jongen zag daardoor steeds minder, ook het gevaar zag ik niet meer. De voorganger manoeuvreerde zijn auto, ondanks de snelheid, keurig in de richting die hij voor ogen had en dat kon ik een paar seconden later niet navertellen. Tijdens het remmen merkte ik al dat de grip volledig weg was waardoor ik dus doorgleed. Met meer kunst, vliegwerk en een flinke dosis geluk, kon een aanrijding met een behoorlijk hoge stoeprand op het nippertje voorkomen worden. Het was maar goed dat er op die bewuste rotonde geen auto reed. Ik reed op zomerbanden en mijn voorganger had overduidelijk wintersloffen. Het verschil was overduidelijk.
Een paar kilometer verder, bij niet eens een megasteile helling, kon ik gewoon niet meer verder en was ik gedwongen om sneeuwkettingen onder mijn wielen te monteren. Die had ik dan gelukkig wel meegenomen.
Inmiddels zijn wij 13 jaar verder en is het in Oostenrijk verplicht om vanaf 1 november tot 15 april een winteruitrusting op de auto te hebben. Winterbanden zijn daar een onderdeel van. Heeft u ze niet onder en raakt u betrokken bij een ongeval, kan de boete oplopen tot maar liefst € 5.000,=. In Duitsland is het alleen verplicht de auto aan te passen indien er daadwerkelijk sprake is van winterse omstandigheden. Doet u dat niet en raakt u betrokken bij een ongeval dan kunt u in Duitsland zelfs (deels) aansprakelijk gesteld worden voor de schade.
Moraal van het verhaal: in Nederland heb je niet meer zo vaak te maken met extreem winterse omstandigheden zoals ze dat bijvoorbeeld in de Alpenlanden kennen. Maar zijn ze er toch, dan bent u met winterbanden overduidelijk in het voordeel want dan zijn ze het effectiefst. Maar het allerbelangrijkste: Pas uw rijgedrag aan!
Tijmen Beekhuis