Wat gebeurt er als een werknemer ziek wordt en langdurig ziek blijft?
Bij wet is er een verplichting om een werknemer 2 jaar lang door te betalen (indien er sprake is van een vast contract). Indien er sprake is van een tijdelijk contract, heeft u de verplichting om de werknemer tot het einde van het dienstverband door te blijven betalen. Indien de werknemer daarna nog steeds ziek is, zal er een keuring plaatsvinden om de mate te bepalen waarin de werknemer arbeidsongeschikt is. Als werkgever bent u er verantwoordelijk voor om de nodige re-integratie inspanningen te verrichten om zodoende de werknemer weer terug in het arbeidsproces te krijgen. Indien na 2 jaar blijkt dat u als werkgever onvoldoende inspanningen heeft geleverd, kan dit tot gevolg hebben dat u een jaar langer het loon dient door te betalen. Derhalve is het uitermate van belang dat u als werkgever goede begeleiding krijgt hiervoor in de vorm van zorgmanagement.
Mocht de werknemer na 2 jaar ziekte nog steeds niet teruggekeerd zijn in het arbeidsproces, dan volgt er een WIA keuring en zal worden vastgesteld in welke mate de werknemer arbeidsongeschikt is. Indien blijkt dat de werknemer tussen de 35% en 80% arbeidsongeschikt is, dan bent u als werkgever verantwoordelijk voor de uiteindelijke uitkering die hieruit volgt, gedurende een periode van 10 jaar. U betaalt hiervoor ofwel een premie aan het UWV ofwel aan een verzekeraar. Afhankelijk van de hoogte van de loonsom van uw bedrijf, wordt de premie die u betaalt, beïnvloed door het aantal arbeidsongeschikte (ex)werknemers dat u heeft.